Isnin, 21 Disember 2009

Hak Melayu semakin terhakis...?

KUALA LUMPUR 17 Dis. - Tindakan kerajaan memotong peruntukan Institut Kemahiran Mara (IKM) sehingga 200 peratus dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) sehingga 60 peratus boleh menjejaskan perkembangan kedua-dua institusi Pendidikan tersebut.
Datuk Ahmad Hamzah (BN-Jasin) yang bimbang dengan perkembangan itu berkata, secara tidak langsung ia boleh membantut usaha untuk membantu lebih ramai bumiputera maju dalam bidang latihan dan pelajaran.
Sehubungan itu, beliau mahu kerajaan mengkaji semula langkah tersebut supaya kedua-dua institusi berkenaan dapat menjalankan peranan serta fungsinya dengan lebih berkesan.
''Sebagai contoh IKM yang sebelum ini mendapat peruntukan RM403 juta setahun, kali ini hanya memperoleh peruntukan sebanyak RM143 juta setahun. Angka ini melibatkan penurunan sebanyak 200 peratus. ...................................

Nampaknya kita perlu terus berkorban untuk berkuasa......mula mula MECD di mansuhkan, Uitm di buka kepada kepada pelajar bukan melayu, menghapuskan DEB, bahasa melayu dilayukan, lama kelamaan tanah rizab melayu diantarabangsakan dan akhir sekali Melayu lari ke hutan...Ini dinamakan korban politik tak kira parti melayu UMNO, parti islam PAS dan parti samarata PKR. Ke tiga tiga parti tersebut perlukan undi CINA , CINA kata lu mau undi waa, lu kasi sikit laa sama waa. Lebih lanjut baca di sini ... http://antihipokrit.blogspot.com/2009/12/najib-telah-memukul-gendang.html.

Perkara ini berlaku disebabkan kita telah hilang kekuatan untuk mempertahankan hak kita sebagai bumiputra di bumi bertuah ini. Diharapkan pimpinan parti melayu terutamanya daripada PAS dapat memandang kehadapan untuk bersama mengembleng kekuatan untuk mempertahankan hak melayu yang sudah semestinya mempertahan islam seperti yang diperjuangkan PAS. Pimpinan politik hendaklah jangan terpesong dengan gaya politik baru yang dicanangkan sehingga tergadai prinsip dan hak yang telah dipersetujui bersama. Marilah kita bersatu untuk mempertahan hak kita walaupun UMNO dan PAS berlainan pembawaan dan prinsip tetapi kita berpegang pada 1 tali yang sama seperti firmannya bermaksud:

“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.” (Ali Imran, 3: 103)

Tiada ulasan: